رتبه‌ ایران در جهان از نظر کیفیت راه‌ها

سالهاست که حوادث جاده ای بعنوان یکی از علل اصلی مرگ و میر ایرانیان تبدیل شده است. علاوه بر تعداد بی شمار کشته شدگان ابن نوع حوادث، زمانی این ارقام رنگ فاجعه بار بخود می گیرند که بدانیم رقم بسیار قابل توجهی از قربانیان در سنینی قرار دارند که از نظر اقتصادی فعال محسوب می شوند یعینی افرادی که می توانند کار کنند و بر تولید ناخالص ملی بیافزایند.

هر چند که هنوز هم متاسفانه بدلیل انحصاری شدن داده های این نوع حوادث توسط چند سازمان و ارگان خاص (بر خلاف نص صریح قوانین موجود) ابعاد حوادث جاده ای کاملاٌ مشخص نیست ولی در چندین سال اخیر تاکید اصلی بر کنترل رانندگان و نظارت سختگیرانه بر رفتارهای های آنها و غفلت از سایر عوامل تاثیر گذار باعث شده است که روند بهبود شاخصهای مرتبط با حوادث جاده ای چندان امیدبخش نباشند.

در راستای همین مطلب، گزارش مجمع جهانی اقتصاد رتبه ایران را از نظر کیفیت راهها در حد نامطلوب ارزیابی کرده است که متن گزارش در ادامه آورده شده است:

حالا سوال ساده اینجاست آیا تنها با افزایش جرایم راهنمائی و رانندگی و سختگیری بر رانندگان می توان به بهبود مداوم و معنی دار شاخصهای حوادث رانندگی امیدی داشت؟

مجمع جهانی اقتصاد ایران را از نظر شاخص کیفیت راه‌ها در بین 144 کشور جهان در رتبه 68 قرار داد.
به گزارش ایسنا، بر اساس رده‌بندی منتشر شده از سوی مجمع جهانی اقتصاد، فرانسه بهترین وضعیت را از نظر کیفیت راه‌ها داشته و در این زمینه رتبه نخست را کسب کرده است.
 امارات و سنگاپور نیز دوم و سوم شدند. همچنین پرتغال، عمان، سوییس، اتریش، هنگ‌کنگ، فنلاند و آلمان هم به ترتیب رده‌های چهارم تا دهم را به خود اختصاص دادند.
در قعر این رده‌بندی نیز کشورهای مولداوی، هائیتی، رومانی، مغولستان، گینه، تیمور شرقی، گابن، اوکراین، روسیه و موزامبیک قرار گرفتند. 
/ 0 نظر / 32 بازدید