جاده‌های آذربایجان‌غربی بوی مرگ می‌دهند

وجود اختلاف ارتفاع جاده با حاشیه و کمبود حفاظ جاده ای، کمبود سامانه روشنایی، فرسودگی آسفالت جاده ها، نبود حتی یک متر اتوبان موجب شده سالانه تعداد زیادی از شهروندان آذربایجان غربی قربانی جاده هایی شوند که بوی مرگ می دهند.
به گزارش مهر، هرچند افزایش قابل توجه تصادفات و مرگ و میر هموطنانمان در سوانح جاده ای آذربایجان غربی هرسال تکرار می شود ولی در هفت ماه گذشته امسال رشد بیش از 23 درصدی میزان تلفات و فوت 491 نفر در استان، نگرانی افکار عمومی را به دنبال داشته و در این میان کم توجهی مسئولان به این امر نگرانی را دوچندان می کند.
توسعه و بهسازی زیرساخت های حمل و نقل در آذربایجان غربی با وجود موقعیت جغرافیایی این استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است چراکه این استان با 3 کشور عراق، ترکیه و جمهوری آذربایجان حدود یک هزار کیلومتر مرز مشترک دارد و به عنوان شاهراه ارتباطی ایران با اروپا محسوب می شود.
در این میان رعایت و ارتقای شاخص های جهانی در جاده ها و حمل و نقل آذربایجان غربی به عنوان یکی از استانهای پرترافیک کشور، اهمیت ویژه‌ای دارد بطوری که در هفت ماه گذشته طبق گفته مسئولان 491 نفر در جاده ‌های استان جان خود را از دست داده ‌اند که بخشی از این سوانح به دلیل جاده ها و راه ها نامناسب است.
بررسی ها نشان می دهد وجود اختلاف ارتفاع جاده با حاشیه و کمبود حفاظ جاده ای، کمبود سامانه روشنایی، فرسودگی آسفالت جاده ها از مهم ترین مشکلات جاده های آذربایجان غربی است.
491  نفر در جاده های آذربایجان غربی جان باختند
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی با بیان اینکه در7‌ ماه نخست امسال، 491 نفر در حوادث رانندگی استان جان خود را از دست دادند گفت: این آمار در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 23.7 درصد رشد نشان می دهد.
علی افتخاری با بیان اینکه این آمار در مدت زمان مشابه سال گذشته 397 نفر بود ادامه داد: بیشترین تلفات حوادث رانندگی با 333 مورد در جاده‌های برون شهری و 99 مورد در تصادفات درون شهری، 59 مورد در جاده‌های روستایی گزارش شده است.
مدیرکل پزشکی قانونی آذربایجان غربی در ادامه با اشاره به اینکه از مجموع تلفات حوادث رانندگی هفت‌ ماهه امسال در استان 396 نفر مرد و 95 نفر زن بودند اضافه کرد: در حوادث رانندگی هفت‌ ماهه امسال شش هزار و 995 نفر شامل پنج هزار و 113 مرد و یک ‌هزار و 882 زن مصدوم شده‌اند که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.7 درصد افزایش یافته است.
افتخاری یادآور شد: در مهر ماه امسال تعداد 86 نفر شامل 66 مرد و 20 زن جان خود را در تصادفات از دست دادند که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 38.7 درصد افزایش یافته است.
آذربایجان غربی یک متر اتوبان و تونل هم ندارد
یکی از نمایندگان مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی علت افزایش تلفات جاده ای در استان را نبود راه های دسترسی مناسب عنوان کرد و افزود: متاسفانه آذربایجان غربی از جمله استانهایی که سالهاست از راه های دسترسی مناسبی برخوردار نیست و نمود آن رشد تلفات جاده ای است.
نادر قاضی پور با انتقاد از بی توجهی وزارت راه و شهرسازی به وضعیت نامناسب جاده های آذربایجان غربی گفت: با توجه سوال و تذکرات متعدد از سوی نمایندگان مردم استان در مجلس شورای اسلامی به وزیر راه و شهرسازی همچنان شاهد بی توجهی هستیم.
وی کمبود اعتبار را از مهمترین مشکلات توسعه و ساماندهی راه ها و جاده ها در آذربایجان غربی دانست و ادامه داد: متاسفانه از سالهای گذشته تاکنون دولت اعتبار لازم و مورد نیاز برای تسریع در روند ساماندهی راه های این استان را اختصاص نمی دهد این در حالی است که امسال میزان خط کشی در جاده های استان نسبت به مدت زمان سال گذشته به نصف رسیده است.
قاضی پور اظهارداشت: در حال حاضر آذربایجان غربی یک متر اتوبان و تونل هم ندارد و نتیجه این بی توجهی نیز متوجه مردم و افزایش تلفات جاده ای می شود.
وی با اشاره به وضعیت کلی راه‌های کشورافزود: نمی ‌توان گفت تمامی جاده‌های کشور وضعیت خوبی ندارند چرا که وضعیت راه‌ها و جاده‌ها در برخی از استان‌ها قابل قبول است و حتی در برخی از استان‌ها مابین برخی از بخش‌ها بزرگراه احداث شده ولی چنین موضوعاتی در استانی نظیر آذربایجان غربی مغفول مانده است.
قاضی ‌پور با تاکید بر موقعیت جغرافیایی شهرستان ارومیه و استان آذربایجان غربی، یادآور شد: این استان با سه کشور دیگر هم مرز است و با توجه به اینکه بزرگترین مرز زمینی کشور در این استان وجود دارد این امر لزوم توجه هرچه بیشتر به کیفیت راه‌ها و جاده‌های استان را می ‌طلبد.
جاده های آذربایجان غربی مورد غفلت واقع شده است
رئیس پلیس راه آذربایجان‌غربی با بیان اینکه توسعه و توجه به جاده‌های استان مورد غفلت قرار گرفته ‌اند بطوری که حتی یک متر هم آزاد راه وجود ندارد تصریح کرد: به ترتیب محور ارومیه - سلماس، ارومیه - مهاباد، میاندوآب - مهاباد ، کمربندی دارلک و جاده شهیدکلانتری ارومیه بیشترین تصادفات را به خود اختصاص می‌دهند.
سرهنگ علی سعیدی افزود: طبق آمار در بیش از 70 درصد حوادث ترافیکی نقش عامل انسانی محرز است و عدم توجه به جلو، تغییر ناگهانی مسیر، انحراف به چپ، سرعت غیر مجاز و خواب آلودگی راننده از جمله عوامل اصلی تخلفات حادثه آفرین به شمار می آید اما در این میان وضیعت نامناسب جاده ها نیز در افزایش میزان تصادفات غیر قابل انکار است.
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی آذربایجان غربی با اشاره به تعداد خودروهای سطح استان، گفت: در سطح استان حدود 501 هزار دستگاه خودرو وجود دارد که توسط راهنمایی رانندگی استان شماره‌ گذاری شده‌اند بر این اساس با احتساب خودروهای شناور به این صورت تخمین زده می‌شود که روزانه به طور متوسط حدود 650 هزار دستگاه خودرو در استان تردد می ‌کنند.
سعیدی به وجود 250 هزار خودرو در شهرستان ارومیه اشاره کرد و گفت: با احتساب خودروهای شناور، به طور متوسط روزانه حدود 300 هزار دستگاه خودرو در ارومیه تردد می ‌کند وجود این آمار نشان می‌دهد که سطح همکاری‌ها برای کاهش میزان تصادفات باید بهبود پیدا کند.
رانندگان جاده های چه می گویند...
از شهرستان میاندوآب به عنوان چهار راه شبکه راه های ارتباطی جنوب آذربایجان غربی یاد می شود، چراکه این شهرستان یک هزار کیلومتر راه ارتباطی دارد که بیشترین تلفات تصادفات جاده ای جنوب استان در آنجا صورت می گیرد.
احمدی یکی از راننده اتوبوس های برون شهری در ارومیه می گوید: نبود سامانه روشنایی، اختلاف ارتفاع جاده و نبود حفاظ در بسیاری ازمحورهای ارومیه مشکلی اساسی برای رانندگان است.
وی بویژه از نبود روشنایی در جاده های استان اظهار گله مندی کرده و می افزاید: در بسیاری از محل ها با پیچ تند بویژه در شب، رانندگی بسیار سخت ترمی شود و هر لحظه احتمال تصادف با خودرو ای مقابل وجود دارد.
همتی یکی از رانندگان کامیون هم می گوید: اکثر جاده ها در استان دو مسیره هستند و شانه خاکی کافی که در صورت بروز حادثه، امکان فرار برای خودرو و شاخ به شاخ نشدن با وسیله نقلیه روبرو برای راننده وجود داشته باشد در اکثر محورها وجود ندارد.
یکی دیگر از رانندگان کامیون در ارومیه می گوید: به دلیل شغلی که دارم در حال تردد در جاده های آذربایجان غربی و سایر استانها هستم باید بگویم وضعیت جاده ها مناسب نیست.
حاجی زاده می گوید: خودروهای باری طویل هستند و خودروهای سواری تمایل ندارند پشت خودروهای سنگین که عمدتاً سرعت کمتری دارند حرکت کنند و برای همین با سبقت گرفتن از خودروهای باری که در بسیاری از موارد این سبقت ها مجاز نیستند، عامل تصادف می شوند.
/ 0 نظر / 27 بازدید